Nem várt hatások a 2024-es lakásbiztosító váltási kampányban
Sokan úgy gondolják, hogy a kötelező biztosítóváltási kampányok évekig tartó árversenyét alig kiheverő, majd újabb és újabb különadókra kényszerített, megújulást nehezen megvalósító hazai biztosítási szektor, további károkat szenvedhet 2024-től kezdődően. A minden márciusban végrehajtandó lakásbiztosítási átszerződéseket (és ezzel járó hatalmas többlet adminisztrációt és többletköltségeket) generáló, új intézkedések nyomán beálló várható díjcsökkenés a többlet terhekkel együtt már komoly kihívás lesz a szektornak.
A kedvezőtlen hazai és nemzetközi gazdasági környezet közepette az egyik utolsó profitábilis termék árainak lenullázásával fenyegető lakásbiztosítási verseny hatásait ugyanis még csak felmérni sem lehet előre.
A média és az ügyfelek rövid távon biztosan jól járnak majd, de hogy ennek középtávon hol lesz meg a kompenzációja, azt nem lehet még látni. Innováció, fizetőképes kereslet hiányában, hiperinflációs és háborús környezetben talán jó lett volna, ha a lakásbiztosítási díjak egy ideig még valamekkora támaszt jelentenek a biztosítóknak, de hát a fejlődés ugye, nem áll meg.Persze azt is mondhatjuk, hogy 9 biztosító csak nyerhet az üzleten, hiszen nekik most is csak kevés számú lakásbiztosításuk van (4 társaság viszi ugyanis a lakásbiztosítási piac 82%-át és a többi 9 osztozik a maradék 18%-on), de ha megkérdezzük a „kis” biztosítókat, hogy ugyanez a helyzet, hogyan vált be számukra a kötelező biztosítási kampányok esetében? ….akkor valószínűleg nem kapnánk mindenkitől pozitív válaszokat.
A GFM joggal remél innovációt, digitalizációt, miközben a biztosítók költségeinek csökkentése érdekében maximalizálja a lakásbiztosításokhoz kapcsolódóan kifizethető jutalékokat. Az is az elképzelés része, hogy az MNB által kialakított és piacra hozott (jobb, magasabb szolgáltatásokat tartalmazó MFO) lakásbiztosítások eladására kerül majd sor a lakáskampányban, de ismerve a magyarok hagyományosan nagy árérzékenységét, könnyen előfordulhat, hogy rengeteg lakásbiztosítási díjkalkuláció eredményéből a legolcsóbb és nem a legjobb szolgáltatási tartamú szerződések (biztosítók ajánlatai) kerülnek majd ki győztesen.
A hirdetések is minden bizonnyal az elérhető megtakarításokról fognak szólni, ami tovább tolhatja a piacot a leértékelődés felé.