FONTOS HATÁRIDŐ KÖZELEG - Egyszerűbb ügyfélazonosítás az életbiztosításoknál

Kiadva - 2024. április 8 - Nagy változást hoz a biztosítók életében a Pénzmosás Elleni Törvény 2024. július 1-től életbe lépő módosítása. A jogszabály kimondja, hogy az életbiztosítási ágba tartozó szolgáltatások esetében az ügyfélazonosítást a biztosítóknak kötelező lesz távolról, vagyis online módon is elérhetővé tenni az ügyfelek számára. Ez nagy könnyebbséget jelent majd az életbiztosítást kötni szándékozó ügyfeleknek, de komoly terhet ró a biztosítási szektorra – áll a Biztosítási Elemző Központ legfrissebb közleményében.

2024 második félévétől megszűnik - az életbiztosítások kötéséhez korábban kapcsolódó és sokak számára terhes - személyes megjelenési kötelezettséggel járó, ügyfélazonosítási kötelezettség, így a jövőben valóban online módon köthetünk majd életbiztosítási szerződéseket.

Az ügyfelek számára jelentős könnyítést hozó előírás a biztosítók mellett a többes ügynökökre és az alkuszokra is vonatkozik. Az előírás sok társaságnak jelent majd megoldandó problémát, mert bár a biztosítótársaságok többségének van már ügyfélportálja, az ügyfelek - MNB által auditált - online azonosítása azonban még sok helyen nincs megoldva. Márpedig enélkül nem lehet távolról szerződést kötni, vagyis az adott biztosító nem fog megfelelni a törvényi előírásoknak, nem értékesíthet terméket, míg nem biztosítja a megfelelő online azonosítási folyamatot.

Alig ért véget a biztosítási szektorra komoly feladatot rovó a márciusi lakáskampány, újabb kihívás előtt állnak a biztosítók. A Tv-i hatálybalépésig rendelkezésre álló idő rendkívül rövid, alig három hónap múlva már működő ügyfélazonosítási megoldásokat kell prezentálniuk a társaságoknak. A biztosítók és alkuszok előtt a következő lehetőségek állnak, ha meg akarnak felelni a törvényi előírásnak:

A BEK által megkérdezett - elektronikus ügyfélazonosítási megoldások szállításával foglalkozó - COMNICA szakértők szerint a legfontosabb, hogy távoli azonosítást csak auditált elektronikus hírközlő eszközzel lehet végezni. Az azonosítás lehet „közvetett” vagy „közvetlen”. Az azonosításra használt eszköz tulajdonképpen egy olyan szoftver, amellyel a szolgáltató közvetve - szelfivel és/vagy NFC kapcsolattal - vagy közvetlenül, például élő videóhívás során azonosítja az ügyfelet.

GYAKORLATI MEGOLDÁSOK

A közvetett azonosítás során az ügyfél az okostelefonja segítségével egyedül halad végig a folyamaton. A kamerával szelfit és személyi okmányfotót készít. Az azonosításhoz használt szoftver a fotókat egymással összeveti, és az okmányról leolvassa az adatokat. Chipes személyiből egy érintéssel NFC kapcsolattal is át lehet adni az adatokat, de a szelfi és az okmányfotó készítés így sem maradhat el.

A közvetlen azonosítás élő videóhíváson alapuló azonosítás. Itt az ügyfelet ügyintéző navigálja végig az azonosítási folyamaton. Ilyenkor az ügyfélről videó kapcsolaton keresztül, az ügyintéző instrukciói alapján készül szoftverrel támogatott fotó és felvétel, miután az ügyfél a telefon vagy laptop kamerájába az igazolványát is felmutatja.

Az átvilágítás folyamatát természetesen integrálni lehet és kell is a biztosító weboldalába, és ha van mobilapplikáció, akkor az abba is beilleszthető. Az ügyfél a biztosítás kiválasztásától, az azonosításon át a szerződés megkötéséig úgy haladhat végig a lépéseken, hogy nem hagyja el a biztosító felületét, ami nem csak korszerű, de jelentősen hozzájárul az ügyfélélményhez is.

BEVEZETÉS és MÓDSZERTAN

Az azonosítás maga pár percnél többet nem vesz igénybe. A COMNICA gyakorlati tapasztalatai szerint a már meglévő üzleti szoftverek segítségével a digitális ügyfélazonosítási rendszer bevezetése egy-két hónap alatt elvégezhető bármely biztosítótársaság rendszeréhez igazítva.

Ehhez első körben fel kell térképezni a biztosító értékesítéshez kapcsolódó folyamatait és az azonosítási ügyfélutat ehhez igazodva kell kialakítani. A rendszert ezt követően lehet implementálni és az értékesítésben résztvevő munkatársak számára betanítani annak használatát. Ebben a munkában a biztosítótársaság IT, ügyfélszolgálati és a jogi osztálya mellett, a szoftverszállító is részt kell vegyen.

A törvény életbe lépésig még minden társaság elvégezheti a rendszer bevezetését, ami a BEK szerint nem csak a Tv-i megfelelés szempontjából és az MNB ellenőrzések miatt kívánatos, hanem azért is, mert főként az életbiztosítások digitalizációja esetében tapasztalható komoly lemaradás a szektoron belül. A szakmának mielőbb orvosolni kell ezen hiányosságokat, mert hamarosan újabb feladatokkal és még gyorsabb ütemű fejlesztési kényszerrel találják szembe magukat a piac szereplői akár az üzleti kihívások, akár a mesterséges intelligencia előretörése kapcsán.

Kiegészítés

Cikkünk megjelenését követően a Nemzetgazdasági Minisztérium arról értesítette szerkesztőségünket, hogy egy törvénymódosító javaslat került benyújtásra az Országgyűléshez, mely átmeneti jelleggel a vonatkozó rendelkezés hatályba lépésére egy későbbi (2025. január 1-ei) időpontot állapít meg, így az érintett szolgáltatók számára több idő áll majd rendelkezésre a technikai megoldás megteremtésére.

A cikk a Holkossekbiztositast.hu partnerének a Biztosítási Elemző Központnak a segítségével készült.

Legfrissebb hírek

Kiadva - 2024. június 12 - A hazai biztosítási szektor jelenleg alacsony, illetve közepes szintű digitalizációval bír. Ennek gyors megváltoztatása a mesterséges intelligenciának köszönhetően most nem csak elérhetővé, de szükségszerűvé is vált! A BEK elemzése hiánypótló a témában...

Kiadva - 2024. április 10 - Mitől lesz hatékonyabb a lakáskampány? A kampány tapasztalatait és a piaci szereplők jövőre vonatkozó javaslatait ebben a cikkben gyűjtöttük össze.

Kiadva - 2024. április 8 - A Pénzmosás Elleni Törvény 2024. július 1-től életbe lépő módosításának köszönhetően az életbiztosítások esetében távolról - online módon is elérhetővé válik az ügyfélelek számára a személyazonosságuk igazolása.

Tovább az összes hírre